Tips voor slim opbergen op kantoor
Met minimale inspanning kan een rommelige werkplek omgetoverd worden in een nettere en efficiëntere ruimte. Het is makkelijker om overzicht te bewaren en om documenten en andere dingen te vinden met goede opbergoplossingen. Voorkom verstrengelde kabels en rommelige bureaus met onze opbergtips voor op kantoor.
Kies het juiste opbergmeubel
Open kasten zijn een goede keuze als het gaat om het opbergen van ordners en boeken die gemakkelijk toegankelijk moeten zijn. Er is minder rommel en je kunt er gemakkelijk uithalen wat je nodig hebt. Kies een kast met verstelbare planken om de plankhoogte aan te passen.In een opbergkast kun je gevoelig materiaal verbergen en dingen die je misschien niet elke dag nodig hebt. Kies een kast met een slot als je vertrouwelijke documenten of waardevolle spullen wilt opbergen.
Ladeblokken zijn perfect voor het opbergen van papier en kleine voorwerpen. Zet ze onder het bureau om ruimte te besparen of kies voor een hogere variant die ook als extra werkruimte dient. Ook zijn er varianten die gebruikt kunnen worden als bank.
Gebruik praktische opbergoplossingen
Bedenk waar elk item moet worden opgeborgen, waarbij de spullen waar je regelmatig mee werkt het meest toegankelijk moeten zijn. Groepeer wat bij elkaar hoort en berg het bij elkaar op. Zo vind je snel wat je zoekt. Houd je bureau opgeruimd met praktische oplossingen.Brievenbakken kunnen worden gebruikt voor het sorteren van inkomende en uitgaande post, brochures of voor het opbergen van werkdocumenten.
Opbergdozen werken goed voor het opbergen van spullen die niet zo vaak worden gebruikt. Zet ze op een plank en label ze, zodat je ze gemakkelijk kunt terugvinden wanneer je de spullen nodig hebt.
Een tijdschriftencassette houdt tijdschriften, brochures en kranten georganiseerd. Het ziet er veel netter uit dan wanneer ze over tafels en planken verspreid liggen.
Labelprinters zijn handig om snel labels te maken. Door gebruik te maken van gelabelde lades, ordners en opbergvakken weet je waar alles is opgeborgen.
Archiefkasten zijn van onschatbare waarde voor een kantoor met veel papieren documenten. Archiefkasten met hangmappen maken het makkelijk om het juiste document te vinden. Als je voor een archiefwagen kiest, kun je alles gemakkelijk naar het bureau brengen en na het werk weer op de juiste plaats terugzetten. Kies een kast of archiefwagen met een slot voor vertrouwelijke documenten. Er zijn ook brandveilige archiefkasten.
Organiseer je bureau
Je kunt kabels wegwerken met accessoires voor kabelbeheer zoals kabelgoten onder het bureau en kabeldozen. Voor kabels die in de war raken, zijn kabelhouders de oplossing. Ze zijn zelfklevend voor bevestiging op de plek waar ze het meest nodig zijn.Een bureaulade onder het bureau is ruimtebesparend en zorgt ervoor dat je veelgebruikte voorwerpen gemakkelijk bij de hand hebt.
Brievenbakken om brieven en documenten te organiseren.
Gebruik een bureau organizer met verschillende vakken om pennen, gummen, paperclips en andere kleine voorwerpen in op te bergen.
Routines voor een opgeruimd kantoor
Als meerdere mensen een kantoor delen, is het een goed idee om gemeenschappelijke afspraken te maken, zodat iedereen weet wat hij moet doen. Spreek af waar en hoe je de spullen opbergt die je allemaal nodig hebt. Het bespaart tijd en irritatie als niemand onnodig hoeft te zoeken. Samen is het makkelijker om een rommelig kantoor te voorkomen.Probeer ten minste één dag per jaar te reserveren om spullen op te ruimen die niet meer nodig zijn of die verouderd zijn. Na verloop van tijd kunnen de opslagbehoeften om verschillende redenen veranderen en moeten bestaande oplossingen worden aangepast of op een efficiëntere manier worden ingedeeld.
Maak er een gewoonte van om dingen altijd terug te zetten wanneer je er klaar mee bent. Dingen stapelen zich op of zijn onvindbaar omdat ze op de verkeerde plek liggen.
Zorg dat je je eigen werkruimte bijhoudt. Een rommelig bureau maakt geen uitnodigende indruk op bezoekers.